Chci létat, kolik to všechno stojí?

Led 31, 2021 | Výcvik pilota

Když se kohokoliv na letišti zeptáte, kolik ho létání stálo peněz, nejspíš vám odpoví jednoduše… všechny☺ 

Létání je velmi atraktivní odvětví, láká spoustu lidí ať zajímavým prostředím, nevšední technikou, nebo prostým pohledem na naši matičku zem z výšky. Naopak spoustu nadšenců odrazuje vysokou cenou. Ale jak vysoká ta cena opravdu je? Pojďme se podívat, kolik to všechno vlastně stojí a jestli lze létat pro radost, i když nejste milionář…

V letectví potkáte širokou škálu lidí, od studenta letectví přes podlaháře, truhláře, stavebního inženýra, profesionálního pilota až po majitele firmy se stovkou zaměstnanců. Jedni létají dráž, jiní zase levněji. Všechny ale spojuje jedno, letectví je jejich vášeň, a byť třeba nemají doma zaparkovaných pět bavoráků, svoji cestu k němu si našli.

Jednou z nejlevnějších variant, je let bezmotorovým letadlem (kluzákem, nebo chcete-li větroněm). Nejdražší na celém letu je dostat se do vzduchu, většinou totiž musíte použít a zaplatit motorové letadlo, které vás dostane nahoru. Jakmile jste už ve vzduchu, je samotné letadlo poháněno silou přírody, kterou máte zdarma. Řešíte pouze pronájem letadla za danou hodinu letu, která není nijak extrémně vysoká. A to díky tomu, že samotný větroň je celkem jednoduchý stroj, který se oproti motorovému letadlu opotřebovává minimálně. Čím lepší jste pilot, tím déle se ve vzduchu udržíte a tím levnější váš let je 😉

 

Jak vypadá výcvik na větroni?

Valná většina výcviků se provádí v aeroklubech, kde piloti následně zůstávají a létají na klubových letadlech. Tato varianta je taky finančně nejvýhodnější. Zjednodušeně řečeno se přidáte k partě lidí, kteří dohromady vlastní letadlo a starají se o něj. Díky tomu si mohou rozdělit náklady na údržbu, hangárování, pojištění a spoustu dalších, a tím snížit i cenu za letovou hodinu. Odvrácená strana této možnosti je, že se musíte o letadlo dělit a dohodnout se, kdo z vás bude na zemi pomáhat a kdo zrovna poletí, což často bývá předmětem sporů, ale na druhou stranu to v podstatě utužuje kolektiv. ☺

Samotný výcvik začíná nejčastěji v průběhu zimy, kdy žáci absolvují sérii předepsaných přednášek o teorii létání, které jsou požadované úřadem pro civilní letectví. Jakmile se na jaře počasí umoudří, jde se létat. Minimální předepsaná doba výcviku je 15 hodin, z čehož minimálně 2 hodiny jsou samostatné lety bez instruktora. Cena za tento výcvik je cca 55 000 Kč. Nicméně tuhle cenu je třeba brát jen orientačně. V praxi to nevypadá tak, že člověk najednou zaplatí tuhle sumu a hotovo. Ve většině aeroklubů to vypadá tak, že si vložíte na své konto částku třeba 10 000 Kč a létáte, v momentě, kdy je konto na nule, tak zase dobíjíte. U výcviku se samozřejmě předpokládá, že bude člověk schopen dobíjet účet v tempu výcviku. Většinou výcvik trvá zhruba rok, rok a půl, respektive první letní sezónu se rozlétá, v půlce druhé se dolétá výcvik a ve zbytku si už může pilot poletovat a zdokonalovat se. Další poletování poté záleží na vašich časových a finančních možnostech. Všeobecně lze říci, že aby pilot aktivně udržel svoje schopnosti ovládat letoun, potřebuje nalétat alespoň 15-20 letových hodin ročně. Cenově se tedy po absolvování výcviku dostáváme zhruba na 20 000 Kč za sezónu. Pokud naberete dostatek zkušeností, pak si můžete naopak jako třeba letový instruktor i létáním nějaké peníze vydělat. Pokud je předpoklad, že byste časově ani finančně tuto zálibu nezvládli, doporučujeme využít formy vyhlídkových/seznamovacích letů na větroni. Můžete si, i když za trochu vyšší částku na letovou hodinu, polétat s větroněm s kvalifikovaným pilotem. A věřte, že pokud piloti budou vědět, že jste fanda, ale finanční možnosti vám dovolí letět třeba pouze čtyřikrát ročně, tak si vás už budou pamatovat a malými krůčky vás něco z té krásy naučí. I když třeba nikdy nebudete držitelem průkazu pilota, letcem být můžete. Pamatujte, že k létání se dá najít vždy nějaká cesta.☺

Pro ty, kteří jsou časově omezení, nicméně jsou schopni si odložit větší finanční obnos, se zde naskýtají ve své podstatě dvě možnosti.

 

V čem je ideální výcvik na ultralightu?

Levnější varianta je ULL výcvik. Pokud chcete létat rovně, ve dne, za hezkého počasí a vzít si s sebou na palubu maximálně jednoho cestujícího, pak je výcvik pilota ultralightu ideální volbou. Přijít ve slunečný nedělní podvečer, sednout do letadla, nastartovat, vzletět, zaletět si nad Jeseníky nebo Beskydy a přistát zase zpátky. Takovou pohodu a romantiku vám tento průkaz umožní. Ba co víc, místo Jeseníků můžete přistát klidně v Chorvatsku. Samotný výcvik musí obsahovat minimálně 20 letových hodiny a 40 hodin teorie, to zabere zhruba jednu sezónu. Cena za takový výcvik je cirka 60-70 000 Kč. Po ukončení výcviku se dají tyto letouny půjčovat za ceny v rozmezí 1 800 – 3 500 Kč za letovou hodinu. Při rozlétanosti 15 hodin ročně se tedy dostáváte na částku 30 000 Kč. Částka je to mírně vyšší než na větroni, nicméně bez starostí, přijdete, nastartujete a letíte kam se vám zlíbí, nejste závislí na silách přírody a ani na pomoci ostatních.

 

Pomýšlíte na výcvik soukromého, nebo rovnou dopravního pilota?

Druhá, dražší varianta je výcvik soukromého pilota (PPL). Tato licence Vám umožňuje rozšiřování o různé kvalifikace: létání v noci, za špatné dohlednosti, jednomotorovými či více motorovými letouny, akrobatické létání a podobně. Rovněž je to první krok v kariéře dopravního pilota. Výcvik v tomto případě obsahuje 100 hodin teorie a 45 hodin v letadle. Pilotům většinou zabere jeden až jeden a půl roku. Cena výcviku se pohybuje okolo 200 000 Kč. Po absolvování můžete vozit až 9 osob s letadly do hmotnosti 5 700 kg. Ceny zapůjčení letadel se různí, můžete si půjčit obyčejně dvoumístné letadlo za 3 000 Kč za hodinu, nebo také akrobatický speciál za 20 000 Kč. Určit tedy, kolik stojí sezóna, je složitě, nicméně při náletu 15 hodin na nejlevnější eroplánu se dostanete zhruba na 45 000 Kč.

Všechny uvedené částky jsou pouze orientační, samotná problematika je o něco složitější, existuje spousta pilotů větroňů, kteří jsou zároveň piloti ULL, nebo PPL. A dohromady na všech typech letadel nalétají třeba 20 hodin. Náklady se pak poměrově rozdělují. Samotnými výcviky se budeme podrobně zabírat v dalších článcích, nicméně všeobecně lze říci, že pokud nemáte cíle v dopravním létání, nechcete povozit více než jednoho pasažéra, nebo létat hlavou dolů, pokud se chcete pouze pokochat a užít si klidný let za hezkého počasí, pak doporučujeme výcvik ULL, který je dostačující a taky levnější.

Pokud ovšem máte vize létat po Evropě i za špatného počasí, dělat s letadly kotrmelce, létáním se živit, nebo vás peníze až tak netrápí, zvolte výcvik PPL.

Ať už máte zájem jakýkoli výcvik, vyhlídkový let, či pilotem na zkoušku, neváhejte nás kontaktovat. Pro Ostravu, Opavu a okolí šijeme na míru.

 

zdroj: https://www.jetphotos.com/photo/6305751

zdroj fotky ULL: https://www.jetphotos.com/photo/6305751