Nejen sovy létají v noci

Zář 18, 2020 | Výcvik pilota

Létání po západu slunce má své kouzlo. Neděláme to však jen pro romantické zážitky! Výcvik nočních letů je součástí výcviku budoucího pilota velkých eroplánů. 

Výcvik nočních letů je nezbytný krok k tomu, aby pilot mohl pokračovat ve své kariéře a zamířit do služeb velkých aerolinek. Je to zároveň dobrá součást výcviku soukromého pilota, protože se lehce může stát, že při návratu z letu zatmí a bude potřebovat přistát v noci. Nesmíne zapomínat na to, že noční lety jsou rizikové lety. Pokud pilot ztratí orientaci, hrozí riziko srážky s terénem. Létá se proto ve větších výškách a ve známých lokalitách, protože je vždy potřeba mít po ruce záložní varianty přistání pro případ nějakého technického problému.

Kde se dají noční lety trénovat?

Letiště musí pro takový výcvik splňovat definovaná pravidla. Jednou z nejdůležitějších věcí je mít osvětlenou dráhu, ať už s travnatou přistávací plochou nebo asvaltovou či betonovou. V Česku najdeme několik vhodných letišť, zhruba do dvaceti, která základní požadavky splňují, přesto nemusí být vhodná pro tento typ výcviku. Často mají třeba nějaká místní omezení, například limit pro hluk a podobně. V našem okolí je nejlepším řešením letiště Ostrava Mošnov (a je to v podstatě nejvhodnější letiště v celé ČR, protože nemá časové omezení a relativně nízký provoz).

Požadavky na letadlo

Pro lety v noci musí být letadlo vybaveno umělým horizontem kvůli možnosti ztráty vizuálního konktaktu a jedním radionavigačním přístrojem. Pilot musí natankovat více paliva než na běžný denní let a mít vždy připraveno záložní letiště pro případ, že nebude moct přistát na plánované místo.

Kdy může pilot začít noční výcvik?

V jaké fázi výcviku může tedy pilot začít trénovat noční létání? Musí mít nejdříve za sebou ukončený výcvik soukromého pilota neboli PPL (privat pilot license). S touto licencí přijde do jakékoliv letecké školy, která má oprávnění pro provádění výcviku nočního létání. V rámci osnovy potom musí odlétat 4,5 hodiny s instruktorem a následně hodinu sólo.

Jak výcvik probíhá?

Nejdříve se student seznámí s teorií a specifiky nočního letu. Zajímavé třeba je, že let v noci může působit na pilota i fyzilogicky jinak než ve dne. Může mít optické iluze, například se mu mění odhad vzdálenosti, může mít špatnou orientaci v prostoru a horší odhad ohledně polohy letadla. Svou roli hraje také únava, protože se často létá celou noc.

Nejdříve si vyzkouší techniku pilotáže a různé manévry v prostoru. Potom se jde na okruhy a učí se hlavně vzlety a přistání za různých podmínek – s přistávacím reflektorem i bez, s různou intenzitou osvětlení a simulují se také všelijaké technické problémy s osvětlením. Následně se trénují přelety, během kterých student naviguje pomocí tzv. srovnávací navigace. To znamená, že letí podle letecké mapy a porovnává mapu s tím, co vidí za oknem letadla. Problém může nastat v momentě, když mu v prostoru chybí nějaké výrazné orientační body. Aby se neztratil, je nezbytné mít alespoň jeden radionavigační přístroj a neustále se udržovat ve střehu.

 

Zajímá vás více informací o tom, jak se stát pilotem? Ozvěte se nám a rádi zodpovíme vaše otázky.

A pro začátek doporučujeme parádní zážitek PILOTEM NA ZKOUŠKU 🙂